Thursday 29 September 2011

konsep berhias dalam Islam

assalamualaikum w.b.t
hai reader..slmat petang..............

setelah sekian lma mnyepikan diri, akhirnya tiba lah msa tuk berblogger balik....
maklumlah skun ni kan bulan-bulan terakhir untuk masuk ke semester akhir so juz busy skit2... :)


semalam aku ade terbaca satu buku ni tau..... tajuk dia .ENGKAU MEMANG CANTIK, ..
uis aq cantik ke???heheheihhheh (perasan jea lebih)








dalam buku ni aq ade jumpa satu tajuk iaitu konsep berhias dalam Islam.....
lagipom kita sebagai gurlz mmg dah sebati dengan perhiasan kan..cma kita perlulah mengetahui batas-batas berhias supaya kita semua dapat sama-sama menjaga nama baik agama Islam... :)


1. berpakaian sopan dan jangan menyerupai org kafir..
islam tidak melarang kita bergaya, tetapi mstilah kna dengan gayanya...sebagai seorang muslimah kita knalah berpakaian yang menutupi aurat, jgn sesekali berpakaian menyerupai org lain yg kadang-kadang mcm x ckup kain 2 kerana Islam melarangnya.


2.jangan menyerupai lelaki.
lelaki dan wanita dilahirkan berbeza. mereka mempunyai ciri2 khusus yang dpt dibezakan terutamanya dari segi zahir. hindari bergaya ala-ala lelaki sebaliknya kekalkan ciri-ciri kewanitaan yang menjadi identiti semenjak zaman hawa lagi...jangan sesekali menjadikan diri seperti lelaki walaupun untuk dihormati kerana agama islam tidak pernah membenarkannya.


3. jangan membentuk kekal sehingga tidak hilang seumur hidup.
bila mengenakan kosmetik jangan smpai memakai jenis yg kekal dan sukar hilang kerana boleh menyebabkan terhalangnya wuduk.


4. jangan melakukan perubahan yang membahayakan tubuh.
ape yang telah dianugerahkan adalah yang terbaik yang dukurniakan oleh ALLAH S.W.T, jadi janganlah diubah untuk ape2 tujuan sekalipun.


5. jangan membahayakan tubuh
berhias secara norml dan mengunakan bahan-bahn yg tidak membahayakan diri sendiri keran tiada gunanya kita membeli barang beribu-ribu semata-mata untuk membahayakan diri sendiri.


6. jangan boros
burget untuk menghias diri hendaklah berpadanan dengan ape yang kita ade. jgnlah terlampau benhias diri sampaikan terabai keperluan kita yang lain. ingatlah bahawa sifat boros 2 amalan syaitan.


7. jangan membuang waktu lama dalam berhias.
serngkali seorng muslimah menghabiskan masa yang lama untuk berhias. kalau ade majlis di sebelah petang, pagi lagi sudah ke salon rambut, tengahhari berada di meja rias smpai melupakan perkara yang wajib dilakukan. cara ini tidak menepati saranan agama, dan kita jangan lah membuang bnyak masa semata-mata untuk berhias..

sekian ini sajalah yang dapat sya berkongsi bersama....
harap2 kita semua dapatlah menjadi seorang muslimah yang sejati..
amin......

No comments:

Post a Comment

Bertemu cinta Dalam CINTA ...